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천국에서의 "상급"은 무엇이며 그것이 우리를 북돋아야 하는가

천국

by 김경호 진실 2011. 7. 20. 16:25

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천국에서의 "상급"은 무엇이며 그것이 우리를 북돋아야 하는가?
 
저스틴 테일러

가장 일반적인 의미에서, "상급(reward)"(헬라어, misthos)은 어떤 행동에 대한 합당한 결과 또는 완성입니다. 때로 그것은 "삯(wages)"이라고 번역됩니다. 부정적으로, 유다의 피값이 "불의의 삯"이라고 불렸습니다.(행 1:18).

긍정적으로 "상급"(신약에서는 항상 단수로 나옴) 은 영생에 들어가는 것을 의미합니다. 천국에서의 가장 큰 기쁨은 하나님의 얼굴을 보는 것입니다.(계 22:4) 모든 신자는 "우리가 그와 같을 줄을 아는 것은 그의 계신 그대로 볼 것을 인함"인 그날(요일 3:2), "[우리] 주인의 즐거움에 참예할" 그날(마 25:21,23)을 갈망합니다. "저희가 하나님을 볼 것임이요"(마 5:8)와 "하늘에서 너희의 상이 큼이라"(마 5:12)는 궁극적으로 같은 것을 말합니다. 예수님께서는 종종 의를 북돋기 위해서 상급을 말씀하십니다. 예수님께서 핍박이나(마 5:12) 사랑이나(마 5:46), 구제나(마 6:4), 기도나(마 6:6) 금식(마 6:18)을 말씀하실 때 다 그러셨습니다.

다섯개의 핵심 구절에서 신자들이 "면류관"을 받는다고 말합니다.(고전 9:25; 살전 2:19; 딤후 4:8; 약 1:12; 벧전 5:4) 이것들은 서로 다른 상급의 종류로 보는 견해가 매우 대중적이지만 대다수의 주석가들은 이것들이 단 한가지 상급인 영생을 의미하는 다른 방법(의의 면류관, 황금 면류관, 생명의 면류관)인 것으로 이해합니다. 자리가 충분치 않아서 이 구절과, 관련 구절들을 자세히 설명할 수는 없지만 크레익 블룸버그의 면밀한 분석을 추천합니다.

블룸버그 교수가 주해적 문제에 있어서 대게 확신할만 하지만, 그가 상급의 여러 단계를 신학적으로 반박하는 것에는 실수했다고 생각합니다. 어느 구절도 이 견해를 맹백하게 가르치지는 않지만, 그것이 전혀 상상할 수 없는 것은 아니며 신약 성경의 다른 가르침과 부합하지 않는 것도 아닙니다. 만약 상급에 여러 단계가 있다면 아마 그것은 능력이나 책임이 커진 것과 관련있을 것입니다.

조나단 에드워즈는 전자에 대해서 다음과 같이 설명합니다 "행복의 바다에 던져진 모든 그릇은 가득찹니다, 다른 것보다 더 큰 그릇들이 있지만 말이지요; 그리고 천국에 질투와 같은 것은 없으며, 완전한 사랑이 온 사회를 다스릴 것입니다" 열 므나의 비유(눅 19:11-27)이 어떤 신자가 새하늘과 새땅에서 더 많은 성읍을 다스릴 것이라는 걸 의미할 수 있을까요? 만약 그렇다면, 이것은 우리의 "지극히 큰 상급"(하나님 자신을 즐거워 하는 것) 가운데 다양한 역할과 책임들이 있다는 것을 의미할 것입니다. 정말로 이럴지는 저는 확신하지 못합니다, 하지만 이것이 가능하다는 입장을 취하는 것에는 아무런 내재적 문제도 없어 보입니다.

요약하자면, 모든 참된 신자는 하나님을 얼굴과 얼굴을 대하여 보는 상급을 받을 것이며 이것이 우리의 모든 행동을 북돋아야만 합니다. 신약성경은, 비록 참일 수는 있어도, 어디에서도 명확히 그리고 명시적으로 상급의 다양한 단계를 가르치지 않습니다. 만약 상급에 차등이 있다면, 어떤 이들은 보다 큰 능력과 책임을 가질 것입니다. 하지만 우리 모두는 하나님 우편에서 "충만한 기쁨"과 "영원한 즐거움"을 경험할 것입니다(시 16:11). 마라나타- 어서 오소서 주 예수여!

 

 

 

What Are the “Rewards” in Heaven and Should They Motivate Us?

The Gospel Coalition has posted my answer for a recent “TGC Asks” regarding the nature of heavenly rewards and whether the prospect of receiving them should motivate our actions now.


In its most general sense, “reward” (Greek, misthos) is the appropriate consequence or consummation of a course of action. Sometimes it is rendered as “wages” (Matt. 20:8; Luke 10:7; John 4:36). Negatively, Judas’s blood money is called “the reward of his wickedness” (Acts 1:18).

Positively, “reward” (which is always in the singular in the NT) refers to entering eternal life. And the greatest joy of heaven will be seeing God face to face (Rev. 22:4). Every believer longs for the day when “we shall be like him, because we shall see him as he is” (1 John 3:2), when we shall “enter into the joy of [our] master” (Matt. 25:21, 23). “They shall see God” (Matt. 5:8) and “your reward is great in heaven” (Matt. 5:12) are ultimately referring to the same thing. Jesus frequently appeals to reward as a motivator for righteousness—whether he is talking about persecution (Matt. 5:12) or love (Matt. 5:46) or giving (Matt. 6:4) or prayer (Matt. 6:6) or fasting (Matt. 6:18).

Five key passages reference believers receiving a “crown” (1 Cor. 9:25; 1 Thess. 2:19; 2 Tim. 4:8; James 1:12; 1 Pet. 5:4). Though it is popular to see these as different types of reward (crown of righteousness, crown of gold, crown of life, etc.) a majority of commentators believe these are different ways of referring to the one reward of eternal life. Space does not permit a detailed examination of these and related passages, but I would commend the careful analysis by Craig Blomberg.

While Professor Blomberg is largely convincing with regard to the exegetical issues, I think he takes a misstep in his theological objections to varying degrees of reward. Even though I don’t think any passages explicitly teach this idea, it is not inconceivable, not is it incompatible with any teaching in the NT. If there are degrees of reward, they would likely revolve around increased capacities and responsibilities.

Jonathan Edwards explains the former: “Every vessel that is cast into this ocean of happiness is full, though there are some vessels far larger than others; and there shall be no such thing as envy in heaven, but perfect love shall reign throughout the whole society.” Could the parable of the ten minas (Luke 19:11-27) imply that some believers will rule over more cites in the new heavens and earth? If so, this would mean that under our “great reward” (enjoying God himself) there are various roles and responsibilities. I am not certain this will be the case, but I see nothing inherently problematic in holding to this as a possibility.

In summary, all true believers will receive the great reward of seeing God face to face, and this should motivate all of our actions. The NT nowhere clearly and explicitly teaches varying degrees of reward, though this may indeed be true. If so, some may have greater capacities as well as greater responsibilities, but all of us will experience “fullness of joy” and “pleasures forevermore” at God’s right hand (Ps. 16:11). Maranatha—come quickly, Lord Jesus!

 

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